Att driva blogg åt företag

Om du läser den här bloggen med någorlunda regelbundenhet känner du till att jag driver bloggen iBloggen åt Sveriges största återförsäljare av iPhone-tillbehör, iPhonebutiken. Företagsbloggande är ett av de mest spännande affärsområden som finns för sådana som mig, d.v.s. folk med journalistutbildning som älskar att skriva men som inte vill göra det under de många gånger usla förhållanden som frilansjournalistik innebär.

Journalisters usla arbetsmarknad är också är den främsta anledningen till att jag en gång för tre-fyra år sedan halkade in på näringslivsspåret, förutom att jag velat driva eget sedan barnsben.

Att driva blogg åt företag är ingen tydligt avgränsad bransch, det finns inga universitetsutbildningar för företagsbloggare och de flesta som tar betalt för att skriva om produkter gör det utan att stå för det. På iBloggen står det klart och tydligt vem avsändaren är, vilket jag tycker är ärligast och känns bäst i magen. Jag tror att detta är det mest långsiktiga alternativet för företag eftersom läsare lär sig att genomskåda redaktionell bloggreklam med tiden.

Min egen blogg har gett mig fler kunder, fler besökare och bättre information till mina kunder. Det innebär att jag behöver lägga mindre pengar på marknadsföring och kan sköta det själv istället.

Om du som läser detta vill att jag ska driva en blogg åt ditt företag för att få fler besökare, mer innehåll på din sajt och ökad försäljning: kontakta mig i formuläret under kontakt!

Leave a Reply